A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
.

Про булінг

Що необхідно знати про булінг

 

http://school-82.at.ua/_si/0/42878367.jpg

Закон України"Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)"

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-viii

Булінг (від англ. bully— хуліган, залякувати) – форма психічного насильства у вигляді травлі, бойкоту, насмішок, дезінформації, псуванню особистих речей, фізичній розправі тощо.

Булінг (bullying, від анг. bully — хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник) визначається як утиск, дискримінація, цькування. Цей термін означає тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи до іншої дитини або інших дітей.

Мотивацією до булінгу стають заздрість, помста, відчуття неприязні, прагнення відновити справедливість; боротьба за владу; потреба підпорядкування лідерові, нейтралізації суперника, самоствердження тощо, аж до задоволення садистських потреб окремих осіб.

 

Форми булінгу:

1. Фізичний булінг – навмисні стусани, штовхання, удари, побої, нанесення інших тілесних травм.

2. Сексуальний булінг – це підвид фізичного булінгу (дії сексуального характеру).

3. Психологічний булінг – насилля яке пов`язане з діями на психіку, наносяться психологічні травми шляхом словесних образ чи погроз, переслідуванням, залякуванням.

 

Кібербулінг – новітня форма агресії, що передбачає жорстокі дії з метою приниження людини за допомогою мобільних телефонів, інтернету, інших електронних пристроїв (пересилка неоднозначних фото, обзивання по телефону, знімання на відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу Інтернет, цькування через соціальні мережі).

Соціальна структура булінгу, як правило, має три елементи, а саме:

 переслідувач (булер);

 жертва;

 спостерігач.

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

- систематичність (повторюваність) діяння;

- наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

- дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Тобто законодавчо визначене поняття булінгу не стосується виключно дітей, а охоплює всіх учасників освітнього процесу.

Загальні психологічні характеристики ймовірного кривдника (булера)

Дитина ймовірно може бути схильною до булінгу (цькування), якщо вона:

●домінантна особистість, схильна самостверджуватися з використанням сили;

●неврівноважена, імпульсивна, легко фрустрована, швидко збудлива;

●демонструє терпимість до насильства;

●схильна порушувати правила;

●не проявляє співпереживання тим дітям, які зазнали нападок;

●часто ставиться агресивно до дорослих;

●проявляє і проактивну (свідому) агресію (наприклад, для досягнення мети), і

реактивну (вимушену або стимулювану чиїмось діями) агресію (зокрема, у відповідь на провокацію).

 Загальні психологічні характеристики ймовірної жертви

булінгу (цькування)3

Дитина ймовірно може бути жертвою буллінгу (цькування), якщо вона:

●тиха, обачлива, чутлива, яку можна легко зворушити і фруструвати;

● невпевнена, має низьку самооцінку;

●не має друзів, соціально ізольована;

●може боятися, що їй заподіють шкоду;

●може бути тривожною і пригніченою;

●фізично слабкіша, ніж більшість однолітків;

●вважає, що легше проводити час із дорослими (батьками,

вчителями/вчительками, тренерами/тренерками), ніж з однолітками.

 Ознаки булінгу

Дитина ймовірно потерпає від булінгу (цькування), якщо вона:

●приходить додому в пошкодженому одязі чи загубленими речами;

●має поранення, синці, подряпини;

●має мало друзів, або зовсім їх не має;

●боїться йти до закладу освіти, сідати в автобус, брати участь в активностях з

однолітками;

●обирає незвичний шлях, коли повертається додому;

●втрачає інтерес до навчання або починає навчатись набагато гірше, ніж зазвичай;

●виглядає пригніченою, сумною, заплаканою, без настрою, коли приходить

додому;

●часто жаліється на головний біль, болі в шлунку, інші фізичні негаразди;

●тривожно спить, часто бачить погані сни;

●втрачає апетит;

●проявляє тривогу і низьку самооцінку.

Пам’ятка для вчителя.

Ознаки булінгу (цькування): на що треба звернути увагу

●занадто емоційна атмосфера в групі (класі);

● виокремлення певних учнів/учениць від решти;

●«перегрупування» дружніх кіл;

●коли діти припиняють спілкування, замовкають при появі дорослого/дорослої

або вчителя/вчительки в приміщенні;

●кардинальна зміна поведінки окремої дитини – як сумна, закрита, пригнічена, так

і піднесена, жвава, агресивна;

●раптове зниження академічної успішності деяких дітей;

●часті хвороби та прогули навчальних занять окремої дитини, не притаманні їй до цього часу.

 

ПАМ'ЯТКА для батьків

1. Передусім необхідно вдома ліквідувати атмосферу, що сприяє перетворенню дитини на «жертву». Ніякої надмірної опіки чи, навпаки, деспотизму, покарань та побиття за провину.

2. Окрім того, необхідно обов'язково запитувати дитину, як

справи, маючі на увазі не лише оцінки, а й відносини з одногрупниками.

3. Якщо булінг уже відбувся, зважте його масштаби. Якщо це проблема між двома дітьми, яка може бути залагоджена власними силами, краще надати дитині можливість самостійно розібратися та навчитися самостійно відстоювати власні інтереси.

4. Якщо третирування набуло вже великих розмірів,проаналізуйте разом з дитиною, чи зможе вона сама захистити себе та відновити свій авторитет.

5. Якщо ваша дитина дуже скромна та невпевнена у собі – допоможіть їй стати впевненішою, адже підвищення самооцінки робить людину врівноваженішою та терпимою до цькувань оточуючих.

6. У особливо важких випадках, якщо ваша дитина з певних причин стала вигнанцем, приверніть увагу керівників групи та психолога до проблеми. У цьому випадку вам необхідна буде допомога педагогічного колективу.

Телефони довіри:

Дитяча лінія 116-111 або 0 800 500-225 ;

.Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116-000; Гаряча лінія з питань запобігання насильству

116-123 або 0 800 500-335;

Уповноважений Верховної Ради з прав людини

0 800 50-17-20;

Уповноважений Президена України з прав дитини

044 255-76-75;

Центр надання безоплатної правової допомоги

 0 800 213-103.

 

Інформаційна кампанія «16 днів проти насильства»

В рамках інформаційної кампанії «16 днів проти насильства» 27 листопада в училищі був проведений право-просвітницький тренінг «Протидія булінгу». Практичний психолог Н.І. Підцерковна з учнями обговорювали прояви булінгу, його вплив на особистість та учнівський колектив вцілому, методи профілактики насильства. Учні вирішували, як протистояти булінгу, якщо опинилися у такій ситуації, та як впоратися з цією проблемою самостійно. У ході проведеного заходу були обговорені питання:

11:39 28.11.2019

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора