Викладач Дробот Г.О. Група 12, 13,14
Викладач Дробот Г.О.
09.04.2020
Група 12;
13.04.2020 – групи 13,14
Морфологічна норма. Морфологічна помилка
І. Актуалізація навчальної діяльності
1. Дайте відповіді на запитання:
- Що є предметом вивчення морфології? (частини мови).
- Скільки існує частин мови? (6 самостійних, 3 службових, вигук).
- Які типи помилок трапляються у ваших висловленнях? (граматичні, лексичні, орфографічні, пунктуаційні, морфологічні тощо).
- Поміркуйте, у зв’язку з чим мовці допускають морфологічні помилки (через незнання норм сучасної української літературної мови, потужний вплив російської).
ІІ. Опрацювання теоретичного матеріалу
Морфологія – це розділ мовознавства, що вивчає граматичні
особливості частин мови.
Морфологічна норма – усталені правила вживання роду, числа, відмінка та ін.
Морфологічна помилка – це відхилення від норми.
Найбільш поширені морфологічні помилки:
- уживання одного роду замість іншого (біла тюль – білий тюль);
- одна відмінкова форма замість іншої (по вікнам – по вікнах);
- відмінювання невідмінюваних слів (у кіні – у кіно);
- порушення утворення ступенів порівняння прислівників та прикметників (більш цікавіший – більш цікавий);
- неправильне відмінювання числівників (шестидесяти – шістдесяти);
- порушення категорії відмінка (з Олегом Шевченко – з Олегом Шевченком);
- словозміна прикметників (на слабком вогні – на слабкому вогні);
- ненормативне поєднання числівників з іменниками (два українця – два українці);
- порушення сполучуваності дробових і збірних числівників з іменниками (троє дівчат – три дівчини; півтора груші – півтори груші);
- помилки в системі категорії стану дієслова (пішли в школу – ходімо в школу);
- помилки у категорії особового дієслова (викличіть лікаря – викличте лікаря).
Існують численні порушення в системі прислівників, уживанні прийменників та ін.
ІІІ. Робота з підручником
Опрацюйте теоретичний матеріал на сторінці 152 -153, зверніть увагу на рубрику «Зауважте!» (сторінка 155). Виконати вправу 3 (усно).
IV. Підсумок уроку.
Опрацювавши теоретичний матеріал підручника, випишіть у зошит, що ще нового про морфологічну норму та помилку ви дізналися.
V. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал на с. 152-155, вправа 4. Нагадую, що граматична основа – це головні члени речення, підмет і присудок.